mandag 5. april 2010

Fjelltur jo

Det første jeg så når jeg våknet idag (klokka 8!) var en kenguru som hoppet forbi utenfor vinduet! Nei, det var ikke hjemme i Melbourne. Det var mitt i ingenmansland faktisk. Vi fant en måte og gjøre påsken litt mer påskeaktig på. Leide bil og kjørte til The Grampians, en nasjonalpark som ligger sånn tre timer nordvest for Melbourne. Det var jo ikke akkurat snø der da, men det var masse fjell, og litt sånn tettstedstemning sånn som det er i Gol. Var nesten som å være på hytta, bare varmt istedenfor kaldt, sand istedenfor snø, og kenguruer, emuer og firfirsler istedenfor sauer, rever og hester. Fint var det i hvert fall :) Utrolig fascinerende landskap her altså!

Her er bilen vår!

Hahah, neidaa! Bare en bil vi så tilfeldigvis på en bensinstasjon, men hahhaahah!

Sånn så det ut nede ved hotellet:)


Og veien bort til det fjellet vi skulle dra og se på (etter vi hadde kjørt en evighet oppover på svingete asfaltveier) så sånn ut:


Når vi endelig kom fram til dette fjellet vi hadde peilet oss in på da, Hollow Mountain, ble vi jo litt overrasket. Jeg hadde jo lyst til å dra dit fordi det så fint ut på bildet, hadde jo ikke lest beskrivelsen av turen ved siden av bildet. Bare at det skulle være sånn 2,5 kilometer eller noe å gå. Jaja, bare en halvtimes tid inn til den hulen, det kan jo ikke være noe problem! Men, så kom vi dit da, og så at noen drev og fjellklatret...


Og et australsk par som var på vei ned til bilen sin igjen sa: "Look they are rock climbing! But we took the easy way up, haha." Hmm... hulen i fjellet var jo såklart ikke nederst på fjellet, den var jo øverst! Og det var gaanske så langt opp dit og. Tok ikke en halv time for å si det sånn, ikke var det trapper heller. Bare fjell, steiner, trær og stup rett ned! Wææ! Men helt fantastisk når vi først kom oss opp da! 
Her nyter Richard utsikten, nesten framme nå.


Hulen min:)


Toppen! Jeej!


Det var slitsomt, men gøy! Turen opp var verdt det. Men følte ikke at jeg var helt riktig kledd, hehe. Tror faktisk jeg ønsker meg sånne fjellsko. Så kan jeg dra på hytta og gå på tur på fjellet om sommeren også. Fjell asså, liker det :)

Også så vi noe aboriginal art. Stod ingenting om når det var fra da, men er nok ganske gammelt. Det var en historie om en kjempestor emu eller noe...




Helt oppå der var vi!


Utsikt fra The Balconies by night. Et annet sted i The Grampians.


McKenzie Falls. Såå fint!


Her er dyrene vi så:
Kookaburra. Lyden høres ut som et menneske som ler kjempehøyt! Litt skummelt egentlig, men ganske morsomt.


Skippy :)


Emu. Turte ikke gå så nærme. De var store! Er ikke de sånne som bare plutselig kan begynne og jage deg? Hjelp!


Australsk påskequiz:
Klarer du å se hvem som ikke hører hjemme i denne rekken, nr 1, 2 eller 3?


Jaja, det var den turen. Vi var bare borte i to dager, men føler at jeg har gjort og sett veldig mye. Deilig å rømme litt vekk fra byen og skolearbeid! The Grampians kan anbefales i hvert fall!

Ellers har jeg tvunget litt påske på de jeg bor med og. Her i helgen drakk vi rødvin, spilte yatzi og amerikaner. Nesten akkurat som hytta jo! Jeg var forresten veldig god i amerikaner :) Ikke så mye i yatzi da... men hallo, det var jo maxiyatzi! Hvem spiller det lixxom? Tårn?



Og Daniel klarte og rive seg vekk fra iPhonen sin en liten stund og la kabal i sofaen. Men han fant ut at det var mye vanskeligere enn på telefonen, for der spratt alle kortene rett på plass av seg selv. På sofaen bare skled de rundt over alt... lol


Men nå er det bare to dager igjen av ferien min. Det blir vel bare jobbe, jobbe med skoleoppgaver det! Kan jo ikke bare ha det gøy heller!

3 kommentarer:

  1. aiai!
    bilvits=morsom. jeg lo høyt, eller LOL som døm kaller det nåtildags.
    påskegåte: jeg vet svaret
    maxiyatsi=ikkeyatsi

    så ut som en finfin tur a =)

    SvarSlett
  2. Flink! premie blir sendt i posten!

    SvarSlett
  3. Haha, der e jo meg!

    Kule bilder fra Grampians turen... og heldige som så emuer! Og kookaburra! Har ikke sett de 2 ennå. :( Bare hørt Kookaburraen mye, høres ut som apekatter som ler.

    SvarSlett